Bokföra påminnelseavgift – så gör du

Bokföring
Could not render image

 

Så här gör du för att bokföra påminnelseavgift

Ibland kan det vara svårt att förstå hur man ska bokföra påminnelsevgift. En påminnelseavgift uppstår oftast när en kund inte betalat sin faktura i tid. Vid dessa tillfällen har du som företag all rätt att skicka en påminnelse till kunden. Liksom alla andra inkomster måste erhållna påminnelseavgifter också bokföras. I den här artikeln får du lära dig hur det går till.

 

Så bokför du påminnelseavgifter rätt

I grund och botten ska avgifterna bokföras på samma sätt som vid bokföring av försäljning, avgiften är även momsfri. Kreditering ska ske på ett inkomstkonto, till exempel konto 3004 för momsfri försäljning inom Sverige, eller på konto 3100 för momsfria intäkter (ifall ditt företag använder sig av en förenklad kontoplan). Samtidigt ska även påminnelseavgiften debiteras på ett tillgångskonto, konto 1510 för kundfordringar.

 

Fakturaavgiften måste också bokföras

Precis som andra affärshändelser såsom påminnelseavgiften, ska fakturaavgiften också bokföras. Du bokför fakturaavgiften på konto 3540 ”faktureringsavgifter”. Du kan alternativt (vilket även är vanligt) bokföra avgiften på samma konto som för intäkten för den försäljning som fakturan avser. Momssatsen för avgiften är densamma som för den aktuella försäljningen av varan eller tjänsten. Viktigt är även att fakturaavgiftens storlek har avtalats i förhand för att den ska bli bindande för mottagaren.

 

Läs fler artiklar på vår hemsida för att lära mer om bokföring!

Vi hoppas denna korta summering givit dig en bra överblick i ämnet bokföra påminnelseavgift. Du alltid är välkommen att kontakta oss på Bfree för mer information och även konsultation, här på hemsidan finns både artiklar och videokurser, allt relaterat till det vi kan bäst, bokföring. Läs exempelvis artikeln bokföra utdelning, som förklarar exakt hur du både bokför och skattar vid utdelning.